Z totality do svobody aneb jak Gymnázium Litoměřická ožilo událostmi roku 1989…
Gymnázium Litoměřická oslavilo letošní 35. výročí revoluce autenticky, formou zážitkové pedagogiky.
Vrátili jsme se v čase, abychom si vše připomněli, ale hlavně abychom nezapomínali.
Akci připravili sami studenti, vrhli se do práce s velkým nadšením a elánem, a nachystali program, který nejen vzdělával, ale hlavně vtáhl všechny do atmosféry listopadových dní roku 1989.
Den začínal v totalitě. Už při vstupu do školy mohli žáci i učitelé zažít zásah VB a StB. Studenti septim a třetího ročníku v dobových uniformách vytvořili takřka věrnou atmosféru, která měla studentům i pedagogům připomenout, jak vypadal každodenní život pod dohledem totalitní moci.
Celou akcí jsme se chtěli i bavit, ovšem hlavním cílem nebylo pobavit, ale přiblížit, jak se lidé v té době cítili. To se zapáleným předmaturitním ročníkům podařilo nadmíru věrně.
Během prvních vyučovacích hodin se žáci aktivně seznamovali s totalitní dobou i s událostmi 17. listopadu. Obou sedmnáctých listopadů, protože na rok 1939 jsme nechtěli a nemohli zapomenout.
Symbolickou oslavou revoluce pak byla demonstrace, kdy se prostor před školou změnil v revoluční náměstí. Zněly zde revoluční projevy, volání po svobodě, cinkání klíčů i Modlitba pro Martu, vše v podání studentů, kteří tak dokázali opravdu autenticky navodit atmosféru reálných momentů pro ně z tak vzdálených listopadových dní.
Po demonstraci se program rozdělil. Starší ročníky besedovaly s Václavem Bartuškou, tehdejším studentským vůdcem, s Jaroslavem Šebkem jako historikem, a s panem místostarostou Prahy 9 Adamem Vážanským, jako tehdy dospívajícím pozorovatelem přelomových událostí.
Mladší studenti měli připravené tematické dílny, kde se interaktivní formou seznamovali s tehdejšími událostmi.
Domů si každý žák odnášel kromě zážitků i trikoloru. Z totality tak symbolicky odcházeli do svobodného světa.
Gymnázium aktivně spolupracuje s iniciativami Jeden svět na školách, Příběhy bezpráví Samet na školách, které celý projekt zaštiťují a zcela zásadně pomohly profesionálně připravenými materiály i inspirativními nápady.
Díky tomu všemu se studenti Gymnázia Litoměřická mohli ponořit do příběhů, které jim pomáhají pochopit hodnotu svobody a význam revolučních událostí.
A zároveň se na Gymlitu ukázalo, že mladá generace nejen chápe význam minulosti, ale také s ní dokáže kreativně a s nadšením pracovat.
Moderní dějiny
Děti mají moderní dějiny většinou rády. Ukázalo se to i při přípravě oslavy výročí 17. listopadu, který si zorganizovaly podle svého scénáře.
Stačilo jen vyslat impuls. Ukázalo se, že se v nich skrývá velký potenciál. Není totiž úplně běžné, aby studenti dokázali takhle precizně, kreativně a skvěle zorganizovat tak složitou akci.
Naši studenti to dovedou.
Předvedli všechny kompetence, které jim budou užitečné pro život, plánování, komunikaci, koordinaci, elán a nadšení.
Každý si zde našel to své, někdo báječně moderoval, jiní to měli pod dohledem, další se našel v organizační práci, jiní v edukační, tvůrčí.
Uplatnili se i ti, kdo nevyhledávají světla reflektorů, ale pomohou, uklidí, zařídí….
Prostě se osvědčili jako tvůrčí tým a určitě si z celé akce odnesli nejen hlubší poznatky o revolučních událostech, ale nesou si s sebou do pracovního i osobního života schopnost kooperace, domluvy, kompromisu i improvizace. Umí vést i spolupracovat, hledat řešení, pomáhat.
A navíc to celé bylo radostné, milé a úspěšné
Studenti Gymlitu prostě odvedli kus dobré a kreativní práce, ze které si ponesou do života velkou zkušenost.
A ve finále vyvrátili zažitou mediální floskuli, že se ve školách neučí moderní dějiny. Nebo že studenti neví nic o nedávné minulosti.